Euro 3 standardi

7. jula 2006, Igor Katanic

Prvi Euro 1 standard je uveden u EU još 1992 godine, dok je danas na snazi Euro 4 standardEuro standardi, kod nas često poznati i kao Eko standardi, predstavljaju zakonsku regulativu EU u vezi sa izduvnim gasovima. Oni regulišu količinu ugljenmonoksida (CO), hidro-karbonata (HC), azot-oksida (NOx) i čestica (PM), dok će buduće Euro regulative regulisati i količinu emitovanog ugljendioksida (CO2).

Prvi Euro 1 standard je uveden u EU još 1992 godine, dok je danas na snazi Euro 4 standard. U Srbiji je za uvoz novih i polovnih automobila na snazi Euro 3 standard koji je zamenio raniji zakon koji je dozvoljavao uvoz polovnih automobila do 3 godine starosti.

Naravno, to ne znači da naši građani sada mogu uvoziti automobile neograničene starosti jer su se prvi automobili sa Euro 3 motorima pojavili tek krajem 1998 godine, a obaveza zadovoljavanja Euro 3 standarda za vozila prodata u EU važi od početka 2001 godine.

Ovakvo drastično smanjenje izduvnih čestica izazvalo je velike promene u konstrukciji sistema ubrizgavanja i sagorevanja goriva posebno kod dizel vozila

Najjednostavniji način da se utvrdi da li vozilo ispunjava propisane Euro standarde je putem takozvane „Potvrde o usaglašenosti“ ili „COC – Certificate of conformity“, koju izdaju proizvođači vozila.

Ovakvo drastično smanjenje izduvnih čestica izazvalo je velike promene u konstrukciji sistema ubrizgavanja i sagorevanja goriva posebno kod dizel vozila. Kod dizel automobila zamenjeni su klasični mehanički sistemi ubrigavanja koji su se ugrađivali ’80-tih godina prošlog veka prvo sa elektronskim pumpama, dok se danas u njih ugrađuju ili common-rail sistemi, ili EUI sistemi (pumpa-dizna). EUI sistemi se ugrađuju u nova TDI vozila VW grupe (Volkswagen, Škoda, Audi, Seat), dok ostali proizvođači koriste common-rail sisteme.

Prednost common-rail sistema je u tome što se tokom radnog ciklusa umesto jednog koriste veći broj ubrizgavanja (najčešće 5) koji omogućavaju mnogo bolje sagorevanje i time manju emisiju gasova. Takođe, korišćenjem visokih pritisaka, računara i solenoida na injektorima moguće je mnogo preciznije kontrolisati vreme ubrizgavanja za dobijanje optimalne količine gorive.

I kod benzinskih vozila došlo je do velikih promena kako bi se zadovoljili Euro standardi; klasični karburatorski sitemi su zamenjeni elektronskim sistemima ubrizgavanja. Oni omogućavaju ubrizgavanje goriva pod znatno većim pritiscima i sa mnogo preciznijom kontrolom količine ubrizganog goriva što sve za posledicu ima mnogo bolje sagorevanje goriva i naravno manju emisiju gasova.

Uz sve to uvedeni su i katalizatori i lambda sonde na izduvnim sistemima vozila koji još više doprinose postizanju traženih standarda.

Igor Katanić, IB Trade.
U našem specijalizovanom servisu „BG Diesel“, Dobropoljska 21, Beograd, 011/2647-475, možete vršiti servisiranje velikog broja common-rail sistema kod dizel vozila po cenama znatno nižim od njihove zamene.

KORISNI LINKOVI

ibtrade.co.rs:
Način rada common rail injektora

NacionalnaKlasa.com:
EURO 3 automobili
Kupovina automobila u Nemačkoj
Spisak Euro 3 motora

2 komentara na “Euro 3 standardi”

  1. golf 4 1.4 16v kaže:

    Da li Golf4 1.4 16 v 55kw proizveden u Njemackoj 1998 godine, sa oznakom motora AHW, ima eko 3 motor?

Ostavite komentar

(Vaša email adresa neće biti objavljena.)